Slöjd

Varför har vi då slöjd?

Slöjd innebär manuellt och intellektuellt arbete i förening, vilket utvecklar kreativitet, och stärker tilltron till förmågan att klara uppgifter i det dagliga livet. Dessa förmågor är betydelsefulla för både individers och samhällens utveckling.

(inledningstext, kursplan för slöjd, Lgr 11)

 

Handkirurgen Göran Lundborg har i sin forskning funnit att det finns en stark koppling mellan handens arbete och hur hjärnan utvecklas.

”Om handen är mycket aktiv leder det till ökad aktivering av nervcellerna inom handens motoriska områden i hjärnan. Då expanderar handens område inom hjärnans kroppskarta- handen kräver mer hjärnresurser, mer ”brain space”. Man kan säga att handen på så sätt modellerar hjärnan- hjärnan formas av handens erfarenheter. Om handen däremot är passiv och orörlig under lång tid kan dess representation i hjärnan bli mindre och kanske helt försvinna”

(Lundborg 2011, sid 151)